Joogan hyödyt raskauden aikana

31.03.2022
Artikkeli kirjoitettu yhdessä Babysits kanssa
Raskaus on iso mullistus naiselle, jonka keho kokee suuria muutoksia koko raskauden aikana. Toisin kuin yleisesti ehkä luullaan, kaikkea toimintaa, ei edes urheilua tarvitse lopettaa raskauden takia. Liikkumista, maltillisesti ja omaa kehoa kuunnellen, kannattaa jatkaa koko raskausajan. Raskausjooga on ihanteellinen harrastus raskauden aikana:
hengitys, joustavuus ja rentoutuminen… Täydellinen yhdistelmä dynaamiseen raskauteen ja synnytykseen valmistautumiseen.


Raskausjooga

Olet ehkä kuullut siitä, mutta onko nyt oikea aika aloittaa? Kyllä! Raskaana oleva nainen tarvitsee paljon enemmän energiaa taistellakseen vastaan kaikkia pieniä vaivoja joita raskaus voi aiheuttaa. Jooga mahdollistaa lihasten ja koko kehon kiinteyttämisen, se tuo niin sanottua "elinvoimaa" lievittääkseen kaikkia näitä pieniä vaivoja (selkäkipu, raskaat jalat, unettomuus, stressi) ja mahdollistaa paremman valmistautumisen synnytykseen.


Joogan hyödyt tulevalle äidille


-Monet jooga asennot kierrättävät energiaa, mikä voi lieventää väsymystä ja auttaa jaksamaan paremmin.


-Lievittää pieniä vaivoja - yleisin on selkäkipu - koska raskauden edetessä naisella on
taipumus kumartaa selkää ja kärsiä alaselkäkivuista. Tiettyjen lantion ja selkärangan rentouttamiseen tarkoitettujen harjoitusten avulla jooga voi palauttaa tämän tasapainon.


-Parantaa verenkiertoa ja säätele laskimoiden palautumista raskaiden jalkojen välttämiseksi, erityisesti päivän päätteeksi tai kuumalla säällä.


-Ylläpitää tai parantaa joustavuutta. Synnytyksen aikana asento ei ole kaikista mukavin ja synnytys voi kestää kauankin, joten kehon hyvä valmistautuminen koitokseen on erittäin hyödyllistä.

-Opettaa hengittämään oikein, mikä auttaa torjumaan stressiä ja on erittäin hyödyllistä synnytyksen aikana hallitsemaan tunteita. Hengitysharjoitukset myös vahvistavat vatsalihaksia ja lisäävät vatsalihasten jännitystä, mikä voi olla avuksi synnytyksen
ponnistusvaiheessa.


-Opettaa ymmärtämään ja hallitsemaan paremmin kehoa, ja siitä mitä se saa meidät tuntemaan. 


Hyödyt vauvalle?

Ei ole olemassa tilastoja, jotka voisivat todella todistaa ovatko vauvat, joiden äidit ovat harjoittaneet joogaa rauhallisempia. Mutta joogan harjoittaminen tuo tietynlaista rauhallisuutta ja itsehillintää sekä antaa sinun tuntea kehosi paremmin ja lopulta muodostaa yhteyden lapseen, joten väistämättä se tekee molemmista osapuolista onnellisempia. Joten jos epäröit, älä enää epäröi, hyödyt siitä vain.

HUOM: Joillakin naisilla saattaa ilmetä enemmän komplikaatioita raskauden aikana. Siinä tapauksessa on aina hyvä konsultoida ammattilaisen kanssa ennen uuden harrastuksen aloittamista. 

Synnytyksen jälkeen

Joogaa kannattaa jatkaa myös synnytyksen jälkeen, sillä se auttaa kehoa palautumaan raskauden jälkeen. Heti synnytyksen jälkeen kannattaa kuitenkin pitää tauko, sillä joogaa suositellaan aloitettavaksi vasta noin 3kk synnytyksen jälkeen.

Ensimmäiset joogaharjoitukset synnytyksen jälkeen voivat tuntua täysin erilaisilta kuin raskauden aikana. Muistaa antaa kehollesi aikaa ja olla itsellesi lempeä! Joogaa voi jatkaa äiti-vauva joogan parissa, jossa vauva voi olla mukana joogatunnilla. 

Jos kuitenkin kaipaat hetken itsellesi, eikä lähipiirissä löydy vauvalle hoitajaa, voi lastenhoitajan palkkaaminen joogatunnin ajaksi olla hyvä vaihtoehto. Babysitsistä voit turvallisesti löytää läheltäsi lastenhoitajan juuri sinun tarpeisiin.  

Nyt saat alekoodin, jolla -30% alennus Babysitsin Premium tilauksesta, ensimmäisestä kuukaudesta. Koodilla: DOULAN30. Suosittelen lämpimästi kokeilemaan palvelua.